ویژگی های کلی دوران بلوغ 3-سن رسیدن بلوغ
بلوغ در همه افراد مرحله ثابت و تعیین شده نیست و نمی توان سن مشخصی را برای این مرحله از زندگی تعیین کرد. با توجه به شرایط اجتماعی، فردی و همچنین سبک زندگی سن رسیدن به بلوغ در افراد مختلف است. اما به طور متوسط می توان سنین 10 تا 19 سالگی را سن بلوغ و برای دختران به طور متوسط 11 سالگی و برای پسران 12 تا 14 سال بعد را به عنوان سن بلوغ تعیین کرد.
دانستن سن بلوغ از این جهت مهم است که پدر و مادر بتوانند به موقع و در زمان مناسب نوجوان را با تغییرات این دوره از زندگی آشنا کنند. لازم است به نوجوان نزدیک شد و با برقراری رابطه دوستانه و با حفظ آرامش تغییر و تحولات مهمی را به او توضیح داد مانند اولین انزال در پسران و اولین قاعدگی در دختران. این نکته از این جهت مهم است که اگر نوجوان با این مسایل آشنا باشد بهتر می تواند با تغییراتش روبرو شود و برخورد کند و در ذهن او بلوغ و آغاز جوانی به عنوان یک دوره ترس آور و ناشناخته ثبت نمی شود. علاوه بر توضیح تغییرات دوران بلوغ، لازم و ضروری است تا نوجوان را در جریان مسایل بعد از بلوغ هم قرار داد مسایلی مانند استعمال مواد مخدر ، مشروبات الکلی ، مفاسد اجتماعی ، معاشرت و هم نشینی با دوستان ناباب و منحرف ، مشاهده فیلم های ویدئویی غیرمجاز و جنسی و .... چنانچه نوجوان را با این مسایل آشنا کنیم او را آماده کردیم که در برخورد با این مسایل رفتار صحیحی نشان دهد. بنابراین او در برابر وسوسه های مصرف مواد مخدر و یا مشاهده فیلم و عکس مستهجن به خوبی می تواند رفتارش را مدیریت کند چون می داند که وابستگی به این مسایل نه تنها آرامشی برای او ندارد بلکه آغاز ناآرامی و تنش است.
علاوه بر این، لازم است پدر و مادر ضمن آموزش اصول بهداشت فردی، مسایل دینی را به نوجوان آموزش دهند. مسایلی و فرائضی که انجام آنها با آغاز بلوغ واجب می شود مانند غسل و یا انجام آنها همزمان با بلوغ شرایط دیگری پیدا می کند مانند نماز و روزه.
پدر و مادرهای عزیز توجه داشته باشید که گذر از دوران حساس بلوغ با کمک و راهنمایی شما به بهترین دوران زندگی فرزندان تبدیل می شود و بهترین راهنما و مشاور در این دوران شما هستید. نوجوان در این دوره شدیداًٌ به راهنمایی و همراهی شما نیاز دارد حتی اگر به زبان نیاورد و یا پرخاشگری کند. لازم است با حفظ آرامش به او نزدیک شوید و در فضایی کاملاً دوستانه و دقیقاً مانند یک دوست صمیمی او را راهنمایی و همراهی کنید؛ برای موفقیت در ایم مسیر هم می توانید از یک مشاور و روانشناس تربیتی کمک بگیرید.
موفق باشید.
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
آدرس الکترونیکی:


کانون ارتباطات و تبلیغات فرا