اختلال حواس پرتی- قسمت اول
مغز فرزندتان را تربیت کنید
در گذشته دانشمندان فکر می کردند که انسان ها با ویژگی های مغزی مشخصی متولد و بزرگ می شوند و هیچ وقت نمی توان سلول های مغزی و عملکرد آنها را تغییر داد. اما امروزه به این نتیجه رسیده اند که مغز عنصری به نام «نوروپلاستیسیتی» دارد که این امکان را به ما می دهد که در مغز سلول اضافی تولید کنیم و یا عملکرد سلول ها را تغییر دهیم که اینگونه نه تنها عملکرد که حتی شکل ظاهری مغز نیز تغییر می کند. رسیدن به چنین مرحله به تمرینات شناختی نیاز دارد و ضروری است برای رسیدن به هدف مورد نظر این تمرینات را به خوبی و با دقت انجام دهیم.
اگر فرزند شما نمی تواند به خوبی بر انجام کارهایش تمرکز کند و در واقع دچار اختلال تمرکز است پس احتمالاً نمی تواند به راحتی تکالیف مدرسه اش را انجام دهد و یا تمیز کردن اتاقش برایش مشکل است. و یا اگر کاری به او سپرده شود نمی تواند کامل و دقیق انجام دهد. تمام این مسائل و موارد مشابه آن نشان می دهد که فرزندتان در تمرکز دچار مشکل است و اصطلاحاً نمی تواند با حواس جمع کارهایش را انجام دهد. هیچ وقت ناتوانی او را در انجام صحیح کارهایش را به حساب ضعف و سستی نگذارید چون اتفاقاً آنها در این زمینه مشکلی ندارد و بسیار هم پر انرژی هستند اما لازم است که انرژی آنها را جهت صحیح دهیم.
تمرین اول: تصورات فرزندتان را مدیریت کنید
بارها و بارها شنیده اید که اگر تصورات مثبتی درباره زندگی و مفقیت خود داشته باشید ذهن آن را جذب می کند و به موفقیت می رسید. پس در مورد فرزندتان نیز همین روش را امتحان کنید. مثلاً اگر فرزند شما نمی تواند در کلاس تمرکز کافی داشته باشد و درس را متوجه نمی شود از روش تصور مثبت استفاده کنید. به او بگویید که تصور کند در کلاس است و به صحبت های معلم گوش می دهد و به خوبی درس را متوجه شده است. این تصورات ذهن را به تمرکز تشویق می کتند و پس از مداومت بر تمرینات تصور متوجه می شوید که فرزندتان دچار تغییرات مثبت و محسوسی در زمینه تمرکز شده است. و یا اگر فرزندتان از انجام فعالیتی هراس دارد و معتقد است که تمی تواند آن را تا پایان انجام دهد از همین تمرین استفاده کنید و به او بگویید تصور کند که آن فعالیت را به خوبی انجام داده و موفق هم شده است و آن گاه ببینید در حین انجام فعالیت مورد نظرش چقدر موفق و متمرکز عمل می کند.
تمرین تصور مثبت در خصوص افراد بیش فعال بسیار مؤثر است.
تمرین دوم: از بازی ها کمک بگیرید
اگر به خاطر داشته باشید در دوران کودکی مان یکی از بازی هایی که انجام می دادیم این بود که به وسایل اطرافمان خوب نگاه می کردیم و سعی می کردیم محل قرار گرفتن هر کدام را به خوبی به خاطر بسپاریم و بعد از مکان مورد نظر دور می شدیم. وقتی که برمی گشتیم تعدادی از وسایل جابه جا شده بود و ما باید نام وسیله و جای قبلی آن را می گفتیم. خوب چرا این بازی را با فرزندتان انجام نمی دهید این بازی حافظه، دقت و تمرکز او را افزایش می دهد.
می توانید از سکه ها کمک بگیرید. تعدادی سکه که از نظر شکل و رنگ با هم متفاوتند را بردارید و به ترتیبی خاص بچینید و از فرزندتان بخواهید که ترتیب آن ها را به حافظه بسپارد. حالا سکه ها را با چیزی مانند جعبه کفش بپوشانید و از فرزندتان بخواهید تعدادی سکه را مانند آنچه شما چیده بودید را دوباره بسازد. اگر اشتباه بود باز هم به او فرصت بدهید دوباره سکه ها را بچیند. زمان بگیرید و ببینید این کار را در مدتی انجام می دهد. برای تنوع در بازی می توانید به جای سکه از در بطری، مهره های رنگی و یا هر چیز دیگری استفاده کنید. همچنین می توانید به او زمان بدهید و مثلاً از او بخواهید در 1 دقیقه این کار را انجام دهد و در هر مرحله زمان را کمتر کند. مراحل بازی را پیچیده تر کنید و جایزه ای برای فینال قرار دهید تا او به ادامه بازی ترغیب شود. با تکرار این بازی، به مرور متوجه افزایش تمرکز و حافظه فرزندتان خواهید شد.
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
آدرس الکترونیکی:


کانون ارتباطات و تبلیغات فرا