آیا اختلال یادگیری و کند ذهنی یکسان هستند؟
آمارها نشان می دهد حدود 5 تا 6 درصد از دانش آموزان دچار اختلال یادگیری هستند یعنی اگر یک کلاس 30 دانش آموز داشته باشد، 2 نفر از آنها مبتلا به اختلال یادگیری هستند.
بنابراین باید دقت کرد که این اختلال را با کند ذهنی اشتباه نگیریم، چون معمولاً افرادی که دچار اختلال یادگیری هستند در «یک یا چند حیطه از 3 اصل خواندن، نوشتن و ریاضیات» دچار مشکل هستند. توجه داشته باشید که در صورت وجود چنین اختلالی به دانش آموز برچسب «کند ذهن» یا «عقب افتاده» زده نشود. اگر مواظب این برچسب ها نباشیم عزت نفس شخص لطمه ای جبران ناپذیر خواهد خورد و مشکلات وی بیشتر می شود، چون او به این باور می رسد که قادر به انجام صحیح امور نیست و همین باور شکست های او را بیشتر می کند و باعث ثابت ماندن و درونی شدن این مشکلات می شود.
از مشخصات اختلال یادگیری می توان «نابرابری معنادار بین پیشرفت درسی و بهره هوش، نداشتن توجه و تمرکز، بیش فعالی، بی توجهی در کلاس درس، ناتوانی در حل مسأله، انگیزه کم، وابسته بودن به دیگران در انجام کارها و مهارت های اجتماعی رشد نیافته و تاخیر جدی در آموختن» را نام برد.
البته در اختلال یادگیری یکی از موارد عمده، ریاضیات است. این دانش یکی از شناخته شده ترین و مؤثر ترین علوم است و باید همه ی افراد سطحی از آن را یاد بگیرند. گستره ریاضیات شامل شمارش، سنجش، حساب، انجام محاسبات، هندسه و جبر است. اختلال یادگیری ریاضیات یکی از مشکلات اختلال یادگیری که به تنهایی می تواند سرمنشأ مشکلات دیگری باشد. البته تشخیص اختلال ریاضی در سال های اول دوره ابتدایی امکان پذیر نیست، چون در این سال ها مسائل پیچیده ای آموزش داده نمی شود، اما می توان در کلاس دوم و سوم این اختلال را تشخیص داد. «هرگاه اختلال در ریاضیات با هوشبهر بالایی همراه باشد کودک می تواند کارکردی نزدیک و یا در حد کلاس های ابتدایی داشته باشد و امکان دارد تا کلاس پنجم و بالاتر نیز آشکار نشود.»
البته جای نگرانی نیست؛ امروزه با استفاده از تکنولوژی روز دنیا می توان در سریع ترین زمان این اختلال را تشخیص و درمان کرد، چون اختلال یادگیری ریاضی دلایل عصب شناختی دارد.
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
آدرس الکترونیکی:


کانون ارتباطات و تبلیغات فرا