حضرت زینب (س)
حضرت زینب (س) سومین فرزند حضرت علی و حضرت زهرا است. زینب (س) در 5 جمادی الاول سال 6 هجری قمری یعنی دو سال بعد از تولد امام حسین (ع) در محله بنی هاشم متولد شد. حضرت زینب در نزد شیعیان بسیار محترم و بزرگ است.
براساس روایات، زمانی که حضرت زینب متولد شد، پیامبر در سفر بود و وقتی که حضرت زهرا از حضرت علی خواست که نامی برای فرزندشان انتخاب کند، حضرت علی در جواب فرمود: من بر پدرت سبقت نمی‌گیرم، صبر می‌کنیم تا پیامبر از سفر برگردد. وقتی حضرت محمد (ص) از سفر بازگشت و خبر تولد نوزاد زهرا (س) را از زبان علی شنید گفت: فرزندان فاطمه فرزندان من هستند، ولی خداوند دربارهٔ آنان تصمیم می‌گیرد 1. بعد از آن جبرئیل نازل شد و پیام آورد که خداوند سلام می ‌رساند و می‌گوید: نام این دختر را زینب بگذارید که این نام را در لوح محفوظ نوشته ‌ام. آن‌گاه پیامبر زینب را گرفت و بوسید و گفت: توصیه می‌کنم که همه این دختر را احترام کنند، که او مانند خدیجه کبری است2 . زینب به معنی زینت پدر است.
حضرت زینب با پسرعموش «عبدالله بن جعفر ابیطالب» ازدواج کرد و صاحب سه پسر و دو دختر شد.
حضرت زینب در سال 61 هجری همراه برادرش امام حسین (ع) راهی کربلا شد و پس از شهادت امام و یارانش، وظیفه مراقبت و محافظت خانواده امام و شهدای دیگر و همچنین پرستاری امام سجاد (ع) را بر عهده داشت. علاوه بر این حضرت زینب رسالت انتقال پیام واقعه عاشورا را به عهده داشت و توانست به خوبی پیام قیام امام حسین (ع) را به گوش جهانیان برساند، آنگونه که هنوز هم بعد از گذشت سال ها کسی در پاکی و درستی حرکت امام شکی ندارد.
پس از وقایع عصر عاشورا و شهادت امام حسین (ع)؛ حضرت زینب به پاس زحمات، فداکاری و قهرمانی‌هایش در دفاع و حمایت از برادرش امام حسین، پرستاری از امام سجاد و محافظت از خانواده امام و شهدای کربلا، به لقب «قهرمان کربلا» مشهور شد.
Shiachildren ولادت با سعادت حضرت زینب (س) را به همه مسلمانان و دوستداران ایشان تبریک می گوید.
عید بر شما مبارک.
پاورقی
1-ناسخ التواریخ، جلد زینبیه، ص ۴۷ 2-خصائص الزینبیه، ص ۱۵
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
آدرس الکترونیکی:


کانون ارتباطات و تبلیغات فرا