دين زردشت
یکی از ادیان زنده جهان که هنوز هم پیروان زیادی در نقاط مختلف جهان و به خصوص ایران و هند دارد، دین «زردشتی» است. نام این دین برگرفته از نام «زردشت» پیامبر این دین است. البته نام های دیگری همچون «زرتشت ، زرادشت ، زراتشت ، زردهشت» نیز برای او ذکر شده است . پیروان زردشت، دین خود را «الهی» می دانند اما در متون اسلامی، این دین «غیر الهی» و پیروان آن را «اهل کتاب» معرفی کرده اند. زردشتیان به نام های «گبر»، «مجوس» و «پارسی» نیز شناخته می شوند.
در آیین زردشت سه اصل عملی گفتار نیک ، پندار نیک ، کردار نیک وجود دارد. البته این سه اصل در ادیان دیگر و از جمله اسلام هم وجود دارد و در این زمینه امام رضا (ع) می فرمایند: «الإیمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ». كتاب مقدس اين دين «اوستا» نام دارد كه از پنج بخش به نام‌هاي «يسنا» يعني سرودها و «ويسپرد» يعني دعاها و ستايش و «ونديداد» يعني داد بر ضد ديوها و «يشتها» يعني ستايش در مدح خداوند و «خرده اوستا» كه عبادات روزانه ماهيانه و سالانه در آن درج شده، تشکیل شده است. اصول و عقايد زردشت عبارت‌اند از: 1 . زردشت پيامبري است كه از طرف اهورا مزدا مبعوث گرديده است. 2 . اهورا مزدا آفريدگار همه عالم است و تنها او شايسته عبادت مي‌باشد. 3 . اهورا مزدا، اراده قدوسي و علوي خود را به وسيله روح مقدس و نيكو نهاد به فضيلت مي‌رساند. 4 . اعتقاد به روح پليد در برابر روح پاك 5 . نفس انسان ميدان دائمي براي نبرد خير و شر است. 6 . بعد از تكميل دور و زمان، خير كه همان اهورا مزدا است، پيروز گرديده و شرّ مغلوب مي‌گردد. 7 . زردشت از قيامت و آخرالزمان نيز سخن گفته است.
یکی از معروف ترین عقاید زردشتیان، احترام و اعتقاد آنان به آتش است. آنها در حین انجام مراسم های دینی شان آتش روشن می کنند و در همین رابطه یکی از مهم ترین بناها و معماری های مربوط به این دین، آتشکده است. هنوز هم این آتشکده ها در شهرهای مختلف برای پیروان این دین برقرار است مانند آتشکده یزد.
آبادانی ، کشاورزی، دامداری و شهرنشینی، خوشرفتاری با مردم، احترام به حیوانات مخصوصاً سگ و گاو از جمله اعتقادات و باورهای مورد احترام زردشتیان است. شاید برخی از آداب و جشن های ایرانی مانند مراسم چهارشنه سوری که در ارتباط با آتش است، یا قسم خوردن به روشنایی چراغ برگرفته از این دین باشد.
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
آدرس الکترونیکی:


کانون ارتباطات و تبلیغات فرا